Påvirker årstiden dit humør og din energi?

Mange kan nok genkende, at de mørke dage påvirker både humør og energiniveau. Her er nogle tips til, hvad du kan gøre for at holde dig frisk og oplagt gennem den mørke årstid.

Der bliver færre og færre lyse timer om dagen og det mærker de fleste af os på kroppen, i form af blandt andet lavere energiniveau. Vi føler os mere uoplagte og mange mærker større udsving i humøret.

1. Etablér en god døgnrytme

Gå i seng og stå op på samme tid hver dag. Sover du for lidt eller for dårligt, kan det gå ud over din koncentration og dit humør. Hvis du er blandt de mange mennesker, som har svært ved at falde i søvn, så undgå koffeinholdige drikke om eftermiddagen og aftenen.

2. Spis regelmæssige måltider

Regelmæssige måltider kan bidrage til et mere stabilt blodsukker og er samtidig en vigtig faktor for både din koncentration, præstation, sundhed og dit velvære.

3. Spis sundt og varieret

Vi kender rådene: Spis mange grønsager, frugt og bær, grove kornprodukter og fisk. Begræns mængden af sukkerholdig mad og drikke. Dette bidrager til at øge dit overskud og styrker generelt din sundhed. Overskud og sundhed gør dig i stand til at håndtere belastninger i hverdagen bedst muligt.

I tillæg til en sund og varieret kost kan et kosttilskud være en mulighed. Kostilskuddet Maxulin® er udviklet specielt til mænd og er særligt sammensat af ingredienser, der hver især kan bidrage til at bevare din maskulinitet livet igennem.

Sådan virker ingredienserne i Maxulin®

Bukkehornskløver (på engelsk fenugreek. I Maxulin® som ekstraktet Testofen®)

  • bidrager til at opretholde forbrændingen (glukosemetabolismen)

Zink

  • bidrager til at opretholde normale testosteronværdier
  • bidrager til at opretholde normal frugtbarhed og reproduktion

Magnesium

  • bidrager til normal muskelfunktion
  • bidrager til et normalt energistofskifte

Vitamin B6

  • bidrager til at reducere træthed og udmattelse
  1. 4.Sørg for at få tilstrækkeligt omega 3-fedtsyrer og D-vitamin

Enten i form af fed fisk minimum to gange om ugen eller i form af kosttilskud. Meget tyder på, at omega 3-fedtsyrer er gode for vores mentale sundhed. Fed fisk og omega-3 hjælper også på indtaget af D-vitamin. Om sommeren er sollys en vigtig kilde til D-vitamin, og når solen er borte store dele af døgnet, må vi sørge for at få D-vitamin på andre måder.

5. Sørg for at få dagslys når du kan

Gå gerne en tur midt på dagen, hvis du har mulighed for det. Så får du frisk luft og dagslys, som virker opkvikkende og hjælper på koncentrationen.

6. Hold dig fysisk aktiv

Enten i form af forskellige udendørsaktiviteter eller i et træningscenter. Det kan være godt at have nogle faste aftaler med en ven, så bliver det nemlig sværere at droppe planerne om at træne. Ved fysisk aktivitet udskiller kroppen nogle endorfiner som gør os både glade og giver os mere energi. Desuden kan fysisk aktivitet modvirke psykiske lidelser som depression.

7. Skab rutiner i din hverdag

Har du svært ved at få ting gjort? Prøv at opstil nogle faste daglige rutiner for dig selv. Hvis du føler dig initiativløs og nedtrykt kan det være godt at have nogle faste rammer for din dag. Bestem for eksempel faste tidspunkter for mad, fysisk aktivitet, søvn og andre af dagligdagens gøremål.

8. Tænk kun én ting ad gangen

Når vi skal lære noget nyt gøres det bedst ved at fokusere på én ting ad gangen. Hvis du for eksempel synes, at det er vanskeligt at koncentrere dig, så sæt dig et delmål og udvælg ét fokusområde ad gangen i stedet for at gabe over alt på samme tid.

9. Opsøg mennesker som giver dig energi

Vær social og le sammen med andre. Det hjælper nemlig både på humøret og kan modvirke træthed.

Har du behov for ekstra hjælp til at tackle den mørke tid, så anbefaler vi dig at tage kontakt til en professionel.

Prøv kosttilskuddet Maxulin® med 50% rabat
×